Ordning och Ansvar
Hos BRF Björkliden ska alla kunna känna sig hemma. Därför har föreningen ett antal förhållningsregler som du som bostadsrättsinnehavare skall följa. För att förenkla för dig har vi kompletterat stadgarna med ordnings- och ansvarsföreskrifter.
Ordningsföreskrifterna, som alla medlemmar skall följa, berör områdena ansvar, försäkring, trivsel, ekonomi, avflyttning och försäljning samt övriga förhållningsregler. Ansvarsföreskrifterna är en mer detaljerad beskrivning av just ansvarsfrågan då du som bostadsrättsinnehavare har ett väsentligt större ansvar än en hyresgäst. Du behöver till exempel själv ordna med vissa reparationer och underhåll.
Parkering
Föreningen upplåter olika typer av parkeringsplatser för sina medlemmar. I nuläget finns 32 stycken garageplatser i kallgarage och 72 stycken parkeringsplatser. Alla platser är utrustade med motorvärmare och 24 av parkeringsplatserna har även elbilsladdare monterade.
Gästparkeringar finns belägna mittemot kvarterskrogen. Dessa är belagda med avgift dygnet runt via Parkster och övervakas av Drakstadens parkering AB.
Önskemål om parkeringsplats framföres till vår förvaltare, HSB. Kontaktuppgifterna hittar du under kontakt.
Snöröjning, sandning och sopning av hyrd parkeringsplats ansvarar den hyrande medlemmen för. Sand och redskap finns i respektive trappuppgång under säsong.
Zpark elbilsladdare och motorvärmare
Föreningen har installerat 12 stycken kombinerade motorvärmarstolpar med elbilsladdare vilket ger 24 stycken platser. Utvändigt ser de likadana ut som de motorvärmarstolpar föreningen haft sedan tidigare bortsett från två QR-koder som återfinns på locket. På insidan finns det både uttag för motorvärmare och typ-2 ladduttag för att ansluta elbilar. Zpark-stolpen styrs via en app i telefonen, både vad gäller motorvärmare och elbilsladdare. Motorvärmning kan smidigt och enkelt göras med timer, veckoschema eller direktvärmning. Varje stolpe mäter förbrukningen ur elbilsladdaruttaget individuellt vilket gör debitering för verkligt förbrukad ström möjligt.
Läs kom igång-guiden nedan för att få hjälp att komma igång. Behöver du hjälp? Kontakta styrelsen
Bredband och TV
Alla lägenheter i föreningen är anslutna till både ett fibernät och kabel-tv nät. Genom kabel-tv nätet får alla lägenheter in ett grundutbud med TV-kanaler från Tele2, tidigare ComHem, utan någon speciell box eller abonnemang. Vill man däremot ha ett större kanalutbud finns möjligheten att teckna detta från just Tele2.
Föreningen har utöver grundutbudet för TV upphandlat ett gruppavtal gällande bredband som gäller hastigheten 250/50 mbit/s. Det ingår för dig som föreningsmedlem i hyran men du måste själv ta kontakt med Tele2 för att ansluta dig till avtalet.
Grovsopor
På föreningens område finns en sopsorteringsstation där matavfall, hushållssopor, kartong, tidning, plast, glas, metall, samt batteri kan slängas. I tvättstugan finns även en behållare för lampor. För övriga grovsopor hänvisar vi till kommunens återvinningsstationer.
Extra påsar för matavfall finns att hämta i tvättstugan.
Försäkring
Föreningen betalar för bostadsrättstillägg hos Länsförsäkringar för alla bostadsrätter i föreningen. Det innebär att du som medlem enbart behöver teckna en hemförsäkring för lösöre precis som om du bott i en hyresrätt. Det gör förstås så att din privata försäkringspremie för hemförsäkringen blir lägre än om du själv skulle behöva betala bostadsrättstillägget.
Om olyckan skulle vara framme är det en stor fördel för föreningen att bostadsrättstillägget och föreningens försäkring är tecknade hos samma försäkringsbolag. Det snabbar upp skadehanteringen och minskar därmed risken för större skada på fastigheten.